onsdag, juni 23

coffee

jag sitter på jobbet och ska börja ta itu med dagens arbetsuppgifter. mitt huvud känns som en
tallrik överkokt gröt, och mina ögon svider. detta trots att jag faktiskt sovit rätt bra de senaste
nätterna.

på nyan får man smör, mjölk, knäckebröd och kaffe gratis. det är on the house så att säga. detta är
något som oroar mig djupt. att jobba som journalist är nog det bästa sättet som finns om man vill
bli en ihärdig kaffedrickare.

och jag vill. inte. börja. dricka. kaffe.

men en kopp kan ju inte skada, eller? bara för att vakna till liv lite?

5 kommentarer:

Elin Eriksson sa...

Kaffe har ju faktiskt många fler positivta effekter än negativa på kroppen bara man dricker i måttliga mängder och inte skaffar sig ett beroende. :) (OH NO I'VE BECOME ONE OF THEM!)

jennie sa...

Finns ingen anledning att lära sig dricka kaffe enligt min mening. De eventuella positiva effekterna som Elin ovan pratar om kan man lika gärna få från te eller frukt - och detta utan att samtidigt få i sig över 100 skadliga ämnen.
Kaffe är gratis på många många arbetsplatser, men du väljer själv vad du vill dricka. Allt är relativt. Se det med lite perspektiv :)

Madelen utan e sa...

jag håller helt med dig jennie, och jag är också en stor förespråkare av frukt som substitut! men ibland känner jag att kaffe skulle kunna vara lite.. effektivare. typ.

men still going strong utan en endaste nyankopp kaffe! booyehh

Elin sa...

Fast jag tvivlar starkt på att de vitaminer och näringsämnen som finns i frukt har samma direkta (läs: snabba) effekt och stimuli på kroppen som koffein har även om de givetvis är nyttigare. Det är klart att frukt är nyttigare än kaffe, duh, men ifråga om direkt tidseffektivitet slår nog koffein lite hårdare ändå. Det är liksom hela vitsen med kaffe.

Elin sa...

Slog mig nu att den energiboost man får av frukt väl är fruktsockerbaserad? Givet nyttigare än koffein, men snabbare - jag vet inte det?