onsdag, december 7

LIVET I MARIEHAMN

Daniel Eriksson och Liz Lindvall är två personer som verkligen har gjort avtryck på mig både personligen och som yrkesmänniska. Daniel var den som gav mig mitt första fotografjobb och lärde mig att jag faktiskt kunde bli fotograf om jag ville, han lät mig följa med på jobb för att se hur han arbetade och lärde mig allt från arbetstekniker och vinklar, till hur man tar människor och har kul på jobbet. Därtill är han en alldeles underbart knäpp och rolig man som på något vis lyckas få mig att skratta hela tiden och en (ja det blir rätt uppenbart) jävligt skicklig fotograf.

Liz har alltid fascinerat mig. Hon är, helt utan att ljuga, nog den mest uttrycksfulla människa jag någonsin träffat. När vi jobbade tillsammans under min tid på Ålandstidningen och vi var ute och gjorde reportage fascinerades jag alltid över hennes teknik som journalist. Hon är den enda jag träffat som kan skratta åt folks urdåliga skämt samtidigt som hon ler rakt in i hjärtat på dem och utan att titta ner skriver i sitt block så pass tydligt att hon kan göra en artikel av det när hon kommer tillbaka till redaktionen. Hon är också den enda jag känner som verkligen gör de där resorna alla drömmer om. Åker ner till Spanien och skriver på en bok, kan njuta av vårsolen eller doften från en kaffekopp. Liksom ser livet från den ljusa sidan.

Och nu då, så har dessa två människor slagit sig samman och gjort en bok. Livet i Mariehamn heter den och idén är att Daniel varje dag under 2011 har tagit en eller flera bilder och Liz sedan har skrivit en kort eller lång text till. Och alltså, den verkar fantastisk på så många sätt! (inte minst för att jag är med på ett uppslag). Jag vill bara sätta mig och mysbläddra i den genast.

Här kan man smygbläddra i boken, och här kan man köpa den.


..Jag tror precis min önskelista till jul utökades med en bok!

Inga kommentarer: