måndag, maj 14

PAJBLOGGEN




Ikväll slängde jag ihop världens enklaste skinkpaj, mest för att jag inte orkade sätta mig och skriva skolarbete. Älskar storkok, främst och enbart för att man då slipper tänka på vad man ska äta de kommande dagarna. Speciellt mycket behövdes det den här veckan eftersom den kommer bestå av hemmaplugg från att jag vaknar tills att jag går och lägger mig. Hemtentor ska tentas, portfolios ska skrivas, stylingar ska planeras och gud vet vad. Såhär gör man pajen iallafall:


1. Elvispa ihop 120 gram smör, 3 deciliter mjöl, lite salt och nån skvätt iskallt vatten.
2. Om du orkar vänta, låt degen vila i kylskåp i 30 minuter. Om du är otålig som jag, strunta i det.
3. Smeta ut degen i en pajform och förgrädda i 15 minuter medans du hackar skinka i små(!) tärningar. Blir ju inte lika gott annars.
4. Ta ut formen ur ugnen, strösla på skinkan och riven ost, vispa 4 ägg och 4 dl mjölk och häll över.
5. Salta och peppra, grädda 45 minuter och ät. Voilá!

Inga kommentarer: