lördag, december 11

om mode

jag blir så frustrerad när jag tittar på deltagarna i sofi & frida fahrmans "stylisterna" och bara uppfattar
någon form av talang i typ fyra deltagande personer. det här får mig att spinna vidare på mode som
begrepp och som konstform. jag minns tydligt en gång när någon av mina facebookvänner hade lagt
upp en bild från mcqueens makalösa f/w 09 med de röda läpparna och kommenterat "det är ju trots allt
fashion" just för att understryka sitt misstycke. och det är bara en av alla skitsaker man fått höra om
mode. som man får läsa och höra alla dagar.

det folk inte verkar förstå är att mode är ett sätt att beröra, något man vill att ska bli ihågkommet och
en inspirationskälla. det finns ju en orsak till att haute couture-plaggen bara sys upp för visningarna -
just för att det inte är meningen att man ska ha dem på sig. utan de är inspirationen och grundstenen för
den delen av kollektionen som sedan är till salu. och okej, nu kan man visserligen ta upp hela
diskussionen om anna dello russo och att haute couture-plagg visst sys upp till annat än catwalk och
säljs hit och dit. men min poäng är att försöka förklara hur mycket större och djupare modet är än man
ibland kanske förstår. eller vill förstå.

och just det var mcqueen en jävla hejare på att göra. minnesvärda plagg och utstickande kollektioner.
för mode är en konstform. det är förbanna det. och förstår man inte det så vet jag inte vad man gör i
kanal 5's stylisterna. jag vill inte ens bli stylist, och jag känner mig mer insatt. what a shame.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Du har helt rätt. Bra skrivet!

Madelen utan e sa...

tack ylva, jag behövde bara få det där ur mig!