lördag, december 3

EN VÄDJAN



Jag brukar inte begära så mycket av er läsare. Och även fast kontakten mellan mig och er inte alltid är så ömsesidig så gör det inget för mig. Jag bloggar för att jag behöver få uttrycka mig och blir bara smickrad av att någon mer än jag tycker det är roligt att titta på eller läsa mina inlägg.

Men nu behöver jag faktiskt er hjälp. Eller, ni får härmed chansen att hjälpa er själva. Som många av er vet så pluggar jag till Estenom på Yrkeshögskolan Novia (här kan man läsa mer om utbildningen). Jag har sedan jag började 2009 lärt mig så otroligt mycket mer om mig själv och vad jag vill syssla med. Utbildningen ger en bred bas för oss som vill jobba i skönhetsbranschen. Och är dessutom helt gratis, vilket är unikt för en treårig utbildning på denna nivå.

Nu hotar sparkrav från skolans sida att lägga ner hela utbildningen. Inte för att det går dåligt för den eller på något annat sätt sinkar för skolan. Utan för att det som alltid in times of ekonomiska kriser dras ner på kreativitet och glädje. "Dessutom finns det ju två estenomutbildningar till i Finland." På finska! Så detta är lite av en speciell vädjan till er ålänningar och svenskar. Genom att stötta oss i det här hjälper ni också till att bevisa att det finns ett intresse för utbildningen utanför fasta Finland.

Jag kommer givetvis hinna gå ut innan det på något sätt skulle hinna påverka mig. Men för alla er där ute som vill ha samma chans som mig, eller som bara vill stötta att den här utbildningen ska få fortsätta finnas och utbilda fler Estenomer. Snälla hjälp oss genom att gå med i vårt event på Facebook och där med stå med på namnlistan vi ska lämna till rektorn. Jag och min klass har kämpat så hårt med att förbättra utbildningen under vår skoltid och den har nog aldrig haft så hög status som den har idag. Fler än någonsin söker till de tjugo platserna som erbjuds varannat år och istället för att lägga ner den borde man istället utöka platserna eller ta in fler studerande. Detta är verkligen helt absurt, inte sant?

1 kommentar:

cathrine sa...

Ha skrivit ner min dröm på min blogg :P