söndag, november 8

pietarsaari jälkikäteen

nu är jag tillbaka hemma. det här med vad som är hemma och inte har jag funderat mycket över
på sistone. men det blev nog slutgiltigt idag när vi satt runt astas familjs köksbord och pratade,
och asta lutade sig fram mot mig och med allvarlig blick sa "men madde, ditt
hem är ju nog faktiskt i vasa nu, eller hur? du har väl inte precis tänkt flytta tillbaka till dina
föräldrar när du är klar med utbildningen - eller?"

även fast det ju faktiskt är det mest självklara i världen att jag ju inte kommer att flytta
tillbaka till mina föräldrar igen
- så jag har inte tänkt på det. jag har faktiskt inte gjort
det. tanken har liksom inte farit genom mitt huvud. men nu när jag har insett det så känns det
nog helt okej ändå. vasa är mitt hem medan åland mer får hamna under kategorin "where i
grew up"
. känner mig lite tom på nåt vis.

men för att hoppa från det ena till det andra och från nåt sorgligt till nåt
roligt
, så var jag ju i pietarsaari (jakobstad, rubriken betyder nåt så när som "jakobstad i
efterhand enligt cajsa) hos astas mamma och pappa igår till idag. idag när vi skulle gå till
bussen vid halvsjutiden var det lite som att separera en fyraåring från en stor
polkagrisklubba
. deras lägenhet var så himla fin. vita väggar, stilrena möbler,
kristallkronor, trägolv, egendesignade soffor, bonsaiträd (!!!!!!!!!!) och konst överallt.
jag kan nog nästan påstå att jag är lite kär i den. lägenheten alltså. och lite i astas pappa. vi har
idag diskuterat allt från konst och illustrationer till film och kulturstöd till min familj och skolan.
tror att jag dessutom lyckades imponera på honom lite med mina bra men sjukt begränsade
ryskakunskaper. det första jag sa till honom var "privjet, minja zavutt madde, kak
dela?"
sen gick det väl bara neråt därifrån. men hur som helst, vad jag försöker säga
är att jag trivdes.

gårkvällen var väldigt lång, händelserik, rolig och fylld med uttryck - så jag tror att det är
enklast för både mig och er att jag gör en asta på det här sättet:

ägna lite för lång tid åt onödigt facebookande - snabbduscha - faila x fem med
lösögonfransarna
(rekord sen jag flyttade till vasa) - tvåminuters packande av
nödvändigheter såsom tandborste, underkläder och mandarin - cyklande mestadels
tvärsledes (finns det ens ett sånt ord? i annat fall, nu finns det) till stan - shoppa present och vin
med asta - äta panini i hs-center - åka buss i en timme och tjugo minuter - gå de fem
minutrerna det tar att gå till asta genom ett sorgligt och grått jeppis city - äta typ världens
godaste chokladkaka
, dricka kaffe och bonda med astas mamma och pappa - byta om från
vit kråsskjorta till slynig tubtopp - promenera i mina nya tolv komma fem centis
klackar hem till sabina som fyllde tjugo
- hälsa på nya (endel helt nya, andra nya på grund av att förra
mötet var på lite för onykter skalle) människor - äta gudomlig cheesecake och en massa
vindruvor - skölja ner de nyss nämda konfektyrerna med lite för mycket bål - göra en
snabbappearance på något ställe som jag tror heter netti - lämna gänget (som vi efter det inte
såg på resten av kvällen) för att gå till vad som på åland kan jämföras med arken och i vasa med
fontana, alltså melody - dansa häcken (eller mest låren) av oss på dansgolvet - glo på människor
i baren - brutalt slita sönder astas strumpbyxor inför skärrade jeppisbor -
träffa a-piece-of-hot-jeppisbo - hinka vatten - cepedansa till britney spears - gå hem -
skeda i astas lillasysters säng

alltså, jag tror vi skippar dagens händelser helt. jag är allt för målande i mitt skrivande för att
i sådana fall få någon som helst sömn inatt. men summan av kardemumman är att jag hade
jätteroligt i jeppis. (ingen besvikelse alltså sus).

nu ska jag koka mitt ansikte lite och sedan ska jag bosätta mig under mitt täcke. efter att ha
spenderat ett dygn i astas familjs bastuwannabe-lägenhet så fryser jag konstant efter
hemkomsten till vår normaltempererade tvåa. men nu har jag fått skriva av mig så
pass att jag kanske kan somna utan att ligga och vrida mig och ba "åh nej
det här borde jag skriva om i bloggen, shiiittttt"


så, ja, godnatt då

3 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, jag har ju bott på annat håll i flera år redan men Åland kommer ändå alltid vara hemma. En gång ålänning, alltid ålänning! :)

Anonym sa...

Pucko, vi bor ju i en trea!

Unknown sa...

Är sköna människor från Jeppis, så de är inte så svårt att trivas där ;) Melody jo.. de är ju ganska standard, precis som Arken och sen finns de ju Jeppis-versionen av Rökka där också.. Korv Görans eller vad den nu heter? ^^