måndag, januari 21

ÖVERTONINGSKARTOR ALLTSÅ

Eftersom jag ju faktiskt spenderar stora delar av mina dagar med att sitta och vara kreativ med bildretusch och det verkar som att de flesta i min omgivning uppskattar små tips när det kommer till just sånt, funderade jag om jag skulle börja med lite sånt här i bloggen. Jag är ju en helt självlärd Photoshopnörd och anser därför att det inte finns något som heter rätt och fel när det kommer till bildretusch så länge resultatet är snyggt. Allt annat är helt fånigt, ju.

Först ut är en klar obsession jag har: Övertoningskartorna. Jag använder dem i olika färg och opacitet i nästan uteslutande alla bilder jag tuschar. Vad jag gillar att man uppnår genom att slänga över en övertoningskarta i till exempel svart/vit eller grå/vit eller blågrå/vit är kontrasterna, de dämpade färgtonerna och krispigheten i högdagrarna. Alltså de ljusa partierna i bilden.

Alltså, det allra bästa med detta tips är att det är så himla enkelt men så satans fint. Efter att du har gjort din vanliga retusch är det bara tre små enkla steg till en skönare looking bild.



1. Gå till lagerfönstret och välj "Övertoningskarta" (swe) eller "Gradient map" (eng).


2. Välj färger som du vill tona från och till. Svart och vit är standard, men jag brukar experimentera hejvilt. Viktigast är att det såklart tonar från en mörk till en ljus färg. Då blir ju bilden såklart svartvit först. Men det är i blandningslägena som magin sitter. Jag brukar nästan uteslutande använda mig av antingen "Soft light" eller "Hard light".


3. ...Och sedan justera lite på opaciteten, som du även den finner i lagerfönstret. Oftast ser det ganska paska ut i 100%, liksom. Jag kör oftast på runt 40%.





Jag valde att illustrera på två bilder jag tog en jävligt soft kväll i Vietnam i februari. Det enda jag gjort mellan första och andra bilden är att slänga på en övertoningskarta samt skärpa till dem. Simple as that! Nu säger jag ju inte att bilderna alltid blir bättre av en övertoningskarta, men det är ett trevligt manér som passar rätt bra till exempel i en blogg. Jag tycker nästan att strandbilden är snyggare sådär diffus och mysig. Men Moabilden är ju klart roligare, eller?


 Kvällstrand FÖRE/EFTER


Världens gulligaste lillasyster FÖRE/EFTER

2 kommentarer:

Mia sa...

Jaaaa, de vill vi haa! :D o typ just kreativa grejer o photo manipulation, basics kan ja, I wanna go deeper :D

Madelen utan e sa...

Ska se vad jag kan hitta på Mia, du får jättegärna komma med förslag och önskemål!