söndag, november 11

FRÅGOR OCH SVAR PÅ DEM

Jag fick en lång kommentar med massor av bra tips på inlägg och intressanta frågor som fick mig att inse att jag kanske inte varit så tydlig med hur mitt liv ser ut just nu. Det blir ju som en självklarhet för den som är mitt uppe i det, you know. Vi kör det i fråga-svar-form för enkelhetens skull.

Kan du reda ut för oss läsare vad du gör nu, är praktiken slut och du har fått anställning?
Det är helt korrekt. Min utbildning har två praktikperioder i form av tio veckor - alltså totalt tjugo praktikveckor som vi behöver ha gjorda innan vi får vår examen. Den första praktikperioden gjorde jag förra året på Nelly.com. Men den andra praktikperioden gjorde jag dels i somras på Modehuset där jag jobbade som butikschef/visualist/inköpare/osv i ungefär fyra veckor. Detta lämnade kvar sex veckor för mig på Bingos studio. Sex veckor gick sjukt snabbt och plötsligt var jag anställd eftersom Bingo enligt egen utsago inte skulle klara sig utan mig. Simple as that.

När är det dags för skolan igen? 
Min högskoleutbildning är 3,5 år lång, vilket innebär att jag egentligen skulle gå ut nu till julen. Bli examinerad och hela baletten liksom. Men, likt de flesta andra i min klass och även de tidigare klasserna, kommer jag inte hinna bli klar i tid. Jag tror faktiskt att en stor faktor i detta försenade utexaminerande helt klart är att vi under utbildningen aldrig fått någon speciell avsatt tid för skrivande på slutarbetet. De flesta andra högskolestuderande jag pratat med har haft kurstid där de fått skriva på slutarbetet, medan vi fått göra det på sidan av allt annat. Jag har helt enkelt inte hunnit och orkat skriva så mycket under sommaren och hösten som jag skulle behövt för att bli klar, eftersom jag prioriterat jobb. Sen att jag jobbat som ett jävla cp från morgon till sen kväll är ju en ännu större käpp i hjulet, såklart. Så jag siktar väl på att lämna in det i mars eller nåt istället. Det är inte så jävla big deal. För att svara på frågan: Jag ska aldrig tillbaka till skolan igen. Bara för att snabbt presentera min praktik nu i november och sedan för att presentera mitt slutarbete, när det nu blir. I'm a hard working woman!

Vad får du göra på Moore?
Alltså, hm. Det är lite knepigt, eftersom allting går väldigt mycket ihop. Jag ska försöka reda ut det: Jag jobbar dels som Bingos allt-i-allo-assistent där jag sitter med bildarkivering, bildbeställningar, retusch och fotograferingar. Jag fungerar även som in house-make up artist. Men eftersom både Sexy by Sweden och Moore befinner sig under samma tak och med Bingo som delägare och grundare och allt vad det nu kan vara, så blir jag automatiskt att jobba för dem också. Bland annat gör jag just nu rätt mycket grafiska element till Sexy.se som vi håller på att fräscha upp, fixar med bloggarna, fotar produktbilder på plaggen och lite andra små projekt som Pehr, Jessica och Karina på Sexy pysslar med. Vad beträffar Moore så sitter jag ju på samma "avdelning" (en liten upphöjning i studion) som Moe och Petter som är VD resp. Chefredaktör för Moore, så jag gör väl lite småsaker för att hjälpa dem och sånt. Men procentuellt av de tre företagen jag nämnde ovan, gör jag klart minst för just Moore. Helvete vad oredigt.

Framtidsplaner?
Att jobba för Bingo Rimér är inte bara väldigt roligt. Det är även väldigt motiverande. Han är en mästare på att spinna vidare på idéer, peppa mig och berömma mig på ett så konstruktivt sätt att jag själv till och med kan tro på vad han säger. Så när han står mitt på Karlavägen och och bokstavligen räcker över imaginära lådor i form av visdomsord i famnen på mig, för att han inte vill att jag ska göra misstag när jag kommit dit var han är idag - då känner jag att jag nog kan nå vart jag vill bara jag orkar jobba för det. Vi får väl se var det landar, eftersom jag är lycklig så länge jag får fortsätta jobba med det här som jag ju både älskar och är bra på. Och tjäna nå vettlöst med pengar, givetvis. Då är jag nöjd.

Skulle vi kunna få följa med dig en dag på jobbet?
Absolut! Det ska jag försöka styra upp någon dag.

Inga kommentarer: