tisdag, juli 6

kärlekssvammel

Det här med kärlek är en himla knepig grej. Det händer ju att man ibland
dumdristigt inbillar sig själv att man har en speciell killtyp som man attraheras mer av. Att man
föreställer sig att man aldrig skulle kunna hångla upp en kille som har långt hår, eftersom man
bara gillar kortklippta frisyrer. Typ. Men när det kommer till kritan så är det där faktiskt
ingenting man kan bestämma på förhand. Det finns inga regler eller riktlinjer när man faller för
någon. Du kan inte bestämma hur ditt hjärta ska känna. Hjärtat är en rätt taskig
kroppsdel på det viset. Det är inte bra på varken samarbete eller logik
och det kan aldrig ta den enkla vägen fram till målet. Plötsligt ligger du där i
sängen och tänker på din kompis lillebrors perfekta leende, och sen är det kört. Hur mycket
man än försöker förneka det så kan hjärtat, när det väl börjat känna, inte stoppas.

Jag var på bröllop i helgen, och på festen efteråt hade brudparet gjort små goodiebags till varje
gäst. Inuti dem fanns det till varje bröllopsgäst bland annat en lapp med ett litet kärlekscitat. På
min lapp stod ”You come to love not by finding the perfect person, but by
seeing an imperfect person perfectly”, och hur cheesy det än må låta så stämmer
det ju faktiskt sjukt bra. När man väl fått känslor för någon så spelar det ingen roll om han är
lite för kort, har lite för stor näsa eller en snuggletooth. Vad man förut kanske har stört sig på,
förvandlas plötsligt istället till charmiga drag som man inte kan sluta titta på, med ett sånt där
fånigt leende på läpparna.

Nu känns det lite som att jag har hängt upp mig på utseende och good looks. Vad jag egentligen
försöker komma fram till handlar i grund och botten faktiskt mer om personkemi än attraktion.
Jag tror nämligen att det inte finns bara en person för alla, utan flera
stycken. Det finns så många människor i världen att det vore galenskap
om det inte vore så, tänker jag. Men för att hitta dessa personer måste man lära sig att
acceptera hjärtats ologik och verkligen våga känna. Hur fel eller konstigt det än är. Tänk om det
är frågan om just en sådan där person som du är menad att vara med? Som du slipper gråta dig
så trött över att du vaknar med kinden fastklibbad i lädersoffan?

Så tänk på det nästa gång hjärtat hoppar till lite extra. Tänk på hur fantastiskt
det är att kunna se det där perfekta i en person, och att personen i fråga känner likadant för dig.
Våga falla lite grann, eller mycket, och strunta i den där obehagliga risken att bli nobbad. Jag
menar, lädersoffan aint going nowhere.

(ur nya åland 17 juni 2010)

6 kommentarer:

J sa...

Krönika Maddde... Krönika!!

J sa...

Jaha.. Jag läste inte det sista. Det var ju en krönika...

Bob sa...

du är så duktig gullee

Anonym sa...

guud vad bra skrivet! nu fick jag lite hopp här. /hanna

ida sa...

åååh vad fiiiiint madde. jag blir lite kär i dig nu. puss!

Madelen utan e sa...

tack fina ni <3