tisdag, oktober 5

jag älskar ju att sova

så jag tänkte att varför inte göra som fina sabina och tillägna ett helt inlägg med top tio hur jag helst somnar?

10. att somna på mage
ibland när jag är riktigt trött, kan jag lägga mig på mage, borra ner ansiktet i kudden och känna doften
av sömn, mitt nya underbara schampo och kanske, kanske ett litet spår av joeldoft. de gånger jag
somnar snabbt är det ett fantastiskt sätt att somna på. somnar man inte på dirren blir det dock lite
jobbigt efter stund när syret tar slut och man måste vända på sig.


9. att somna av utmattning
jag är en kvälls- och nattmänniska. därför kan det ibland vara himmelriket att få klampa till sängen vid
niotiden och bara dimpa ner och däcka. detta fenomen uppenbarar sig dock inte så ofta. förr kunde en
shoppingtur till stockholm eller en lång dag ute i skogen vara orsaken, men nu när jag blivit äldre och
tåligare kan jag bara minnas att det funkat när jag var vaken 32 timmar i sträck.
jag tror det aldrig har varit skönare att sova än efter det.

8. att somna i bilen eller bussen
ibland brukar henrika jämföra mig med en liten baby. varje gång jag sätter mig i en bil eller buss
somnar jag nämligen efter 15 minuter. det vill säga om jag lyckas hålla mig tyst och därför blir
uttråkad. det här är ett väldigt praktiskt beteende när man bussar från åbo till vasa och sånt. mindre kul
är det för pojkvänner och kompisar när jag somnar i passagerarsätet gång på gång. men det är ju så
skönt. haha och just det, det värsta med det här sättet måste helt klart vara de gånger man vaknar med
ett ryck och typ har dreglat, sovit med munnen öppen, snarkat - eller värst av allt: grymtar högt till sina
medpassagerare i bussen (det har hänt).

7. att somna med datorn i sängen
ett insomningssätt jag använder mig av då jag antingen inte kan slita mig från skype eller när jag tittar
på film på datorn och råkar somna mitt i. det var genom detta beteende min förra dator (av plast)
förlorade sitt liv. min nya dator av aluminium är himla mycket bättre att gosa med. den tål liksom lite mer.

bed,girl,sleep,girls-a58ff79a41c8c48550a795d7b2d64d5d_h

6. att somna till ett smattrande spöregn
helst kombinerar jag den här punkten med punkt nummer ett på listan, men att göra det ensam är inte
heller fy skam. det blir en sådan härlig åh-vad-skönt-att-jag-ligger-i-min-varma-sköna-säng-och-
inte-ute-i-gräset-känsla.

5.  att somna efter en produktiv dag
 jag lider av lättja. så när och om jag har varit riktigt produktiv en dag så känner jag mig oerhört nöjd med livet.

4. att somna i mitt flickrum på hagaslätten
oftast när jag är hemma på hagaslätten nu för tiden så vet jag att jag varken kan eller behöver göra
något speciellt och ångestladdat dagen efter. själva morgonrutinerna hemma hos mamma och pappa
skiljer sig så mycket från de jag har själv. och jag gillar det. men jag behöver vara borta därifrån några
veckor eller månader emellanåt för att uppskatta det.

3. att somna till en film
gärna får det vara någon riktigt bullrig och högljudd film så man vaknar när den är slut och undrar
"varför är det så tyst?"

2. att somna i en solfläck på golvet
alltså, det kanske låter helt sjukt att nummer två på listan är att somna på ett hårt golv. men jag vet inte
hur många gånger jag har gjort det här och jag älskar det. allra bäst är det på tidiga våren när det
fortfarande är svinkallt ute och inne men solen värmer som aldrig förr. när man kommer hem från
skolan och är trött för att man sovit lite dåligt natten innan, och ser solen skina in genom köksfönstret
eller fönstret i hallen och bara lägger sig raklång på mage och känner solen värma på ryggen. 

1. att somna med joel
att somna med joel är det bästa jag vet i hela jävla världen. klart det ska vara nummer ett på listan.

 ..känner att jag behöver utveckla lite för att ni ska förstå hur allvarligt mycket jag älskar det: jag som
vanligtvis har ganska svårt för att somna om jag inte är sömnig behöver bara känna kroppsvärmen från
joel för att falla i djupsömn. vi brukar skämta om att han bara behöver peta på mig för att jag ska
somna. vilket faktiskt är skrämmande sanningsenligt. galenskap är vad det är. härlig och underbar galenskap.

Inga kommentarer: