tisdag, april 29

marilynklänningen

lovade ju en liten sybeskrivning förut till min marilynklänning. och grejen är den att det är skitenkelt mönster och ganska enkel process. det krångliga är egentligen att sy i sidentyget. ska försöka göra det så enkelt som möjligt. vi tog rätt mycket sömsmån (löjligt mycket) så man kunde minska den ifall den skulle bli för liten. det blev till slut en storlek small/medium tror jag eftersom den är så töjbar. lycka till, mwhahaah


först och främst behöver man ju tyg. jag gick till Tyger och Sånt och bad om sidendushess tror jag det heter. en slags lite stadigare siden. de kan säkert hjälpa dig i butiken om man frågar. jag tog gräddvitt tyg eftersom det är snyggare än vanlig vit. man kan ju såklart ta vilken jävla färg man vill.


som tråd hade vi en helt vanlig gräddvit nylontråd, det funkar egentligen med vad som helst i det här fallet.


kjoldelen såg ut såhär och är delad i två identiska bitar vilka är 128 cm längst ner, 74 cm högst upp och 66 cm långa. nu hade vi som sagt grymt mycket sömsmån så bli inte orolig ifall det ser mycket och stort ut. alltså. två sådana här bitar till en början.


sen behöver man en nackdel (haha kul). den här var ungefär 82 cm lång och cirka 30 centimeter bred längst ner och 8 cm högst upp. man kan också ha den ungefär lika bred hela vägen för att få mer veckat, men mitt tyg var så pass tjockt att det blev knöligt. se till att ha den tillräckligt lång för din egen brösthöjd.


här kommer jobbigaste delen av klänningen. kanterna på nackdelen ska fållas in snyggt längs alla kanter. ta god tid på dig och tråckla innan också så slipper du använda nålar som ofta skynklar till tyget mer än hjälper till.


sicksacka hela vägen runt på de stora kjolstyckena för att de säkert ska hålla och inte sprättas upp.


sy in ett gummiband (nåt mellan 2-3 centimeter brett beroende på hur brett man vill ha det) högst upp på kjoldelen. mät med gummibandet runt midjan på dig själv innan du lägger in det i tygtunneln. det går ju att spänna efteråt också om det behövs. för att enklast få igenom gummibandet kan du sätta en säkerhetsnål i ena änden.


sen är det bara att sy ihop skiten med varann. hur enkelt som helst eller hur? är kjolen för bred är det kanske bäst att kolla det innan man syr ihop den med nackdelen men annars kan man ju rätta till små beskymmer efteråt. som längd (måtten jag har angett är väldigt långa, så cutta av ordentligt om ni vill ha den som min (klart ni vill)



och VOILA, fan vad fint ehehehe. kanske världshistoriens sämsta sybeskrivning, only for you!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! ska se hur jag gör.. ska till sve i helgen.. annars får de bli denhär :)

Anonym sa...

Den blev ju skit praaa :D

Anonym sa...

åh, jag blev jätte sy-sugen. synd bara att jag inte tycker att min tid räcker till:(

Anonym sa...

maddou fin beskrivning!

tur att man får ta vilken jävla färg man vill :)