onsdag, juni 25

jaha

nu kanske jag måste bli kvar på åland ändå i vinter. jag har lust att fara till frankrike och jobba och lära mig prata franska och sen gå en ettårig fotoskola, estenomutbildningen i vasa, eller någon seriös fotoskola med masterexamen. men nu håller min framtid på att få ett annorlunda öde.

idag var jag på arbetsintervju till åland24 för ett säljarjobb plus att jag fick ett foto- och redigeringsjobb av en frisör nu till hösten. intervjun gick ganska bra. tror jag. vi satt i en soffa och pratade en halvtimme och sedan visade han mig runt lite i huset. jag vet inte om jag sa nåt dåligt eller nåt bra, och jag vet dessutom inte vad fan han tyckte om mig. det värsta av allt var att när han frågade mig om mina dåliga sidor, så kunde jag inte komma på nåt!

"ehhh, ja allstå jag vet inte om det är en dålig sida, men jag är en sån person som alltid vill vara människor till lags. jag vill inte hamna i bråk med någon eller göra någon besviken, så ibland tar jag lite för mycket på mig, och tackar ja till mer än vad jag klarar av."

nåt sånt sa jag, var det okej eller var det skit? det kändes bra då men nu börjar det kännas fel. hur kan man inte komma på en dålig sida om sig själv när man spenderat en hel vinter/vår med att hata sig själv och ha problem med sig själv? however så barkade det kanske lite mot slutet, och jag kom inte på några fler frågor. löneanslaget vågade jag inte säga heller, peter tyckte inte att jag skulle gå under 2000 euro, och ted tyckte att om man gav ett sånt löneanslag kunde man lika bra säga att man inte ville ha jobbet. så jag sa att jag inte visste.

jag kollar runt på lite fotoskolor som jag skulle ha kunna sökt till i år om jag hade varit ute i rätt tid. jag visste inte att endel fotoskolor hade deadline redan i april/maj. eller jag visste inte ens att jag ville gå en skola for real vid det laget antar jag. störande. här är de svenska alternativen jag skulle kunna tänka mig.



Dramatiska institutet
Högskola för film, radio, tv och teater. Har utbildning i filmfoto.




Fotoskolan i Gamleby
Kvalificerade yrkesutbildningar med inriktning 'fotograf för reklam och magasin'. finns också en ettårig kurs i gestaltande fotografi.




Fotohögskolan i göteborg
Grundutbildning samt masterutbildning i fotografi




Fotoskolan i stockholm
grundläggande fotografisk utbildning

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha alltså precis sådär gick det för mig på en intervju för inte alls länge sen, tanten frågade om mina negativa egenskaper och jag fick blackout. så jag sa nåt i stil med att jag ibland inte hanterar konflikter så bra, lägger mig för lätt. ingen aning om det är sant ens, det var det första jag kunde komma på efter en lång LÅNG tystnad. haha jag fick inte jobbet heller, men ja, hoppas det går bättre för dig.

Madelen utan e sa...

anna h: haha men vadå självupptagen liksom? jag dog lite. haha fan vad du peppar mig nu då, jag vet inte ens om jag vill ha detdär jobbet egentligen. men det skulle ju vara roligt att få det så man isåfall kunde tacka nej.

Anonym sa...

ååh, jag vill också :)

Anonym sa...

haha ja och säkert kan man komma på dåliga grejer med sig själv men just där och då stod det still. haha att jag inte fick jobbet beror knappast på att jag inte kunde svara vettigt på just den frågan (det vore ju blåst), jag visste nog efter intervjun att jag hade för lite erfarenhet etcetera. så. :)