söndag, juni 1

zante here we come

imorgon klockan 18.30 påbörjar jag och mitt tjejgäng vår resa till grekland, zakynthos. haha det känns helt overkligt! jag har inte ens hunnit skriva om krakow-resan eller examen från helgen ännu! mitt liv är jätte kaotiskt just nu, men jag har så jävla roligt så det gör inget! nu ska jag inte gå i skola mer på ett år tror jag, sen far jag till vasa och blir estenom. mellan där ska jag försöka bo i Paris ett tag också. men NU, fokus på grekland, där de för tillfället lovar typ 40 grader. yummie!


kollage: pernillab.blogg.se

Info:

Zakynthos har en yta på ca 400 km2 och ca 45 000 bofasta invånare varav ca 12 000 bor i Zakynthos stad. Kreditkort accepteras i begränsad omfattning. Kontantuttag på Visa/MasterCard kan göras på bank och vissa växlingskontor. Uttagsautomater finns på alla Apollos orter.

Stränder:
De finaste sandstränderna på Zakynthos finns längs öst- och sydkusten, där vår badort Laganas ligger, samt på Vassilikoshalvön. Här är de flesta stränderna finkorniga, långgrunda och barnvänliga. Några är omgärdade med restriktioner för havssköldpaddornas skull. I Kalamaki finns en fin sandstrand. I Tsilivi hittar du en lång finkornig sandstrand som är långgrund. Här kan du också hyra pedal- och motorbåtar. Vid de flesta stränder finns solstolar och parasoller att hyra. Argassi har endast en liten smal strand.

Mat och dryck:
Middag med grekisk sallad och moussaka på taverna ca 120 SEK. En öl ca 30-40 SEK.

Klimat:
Soligt och mycket varmt sommarväder - hett med temperaturer mellan 30 och 35 grader. Någon gång kan värmeåskväder ge svalka. Dessutom ger havsbrisen längs kusten något lägre temperatur. I inlandet varmt också i början av september, men sedan mera behagligt med temperaturer mellan 25 och 30 grader.

Inga kommentarer: