söndag, juni 22

midsommar

bloggen har fått passa sig själv lite över helgen. jag har nämligen firat min midsommar (skulle tord eller dan eller någon annan mobbare se vad jag skrev nu så skulle de säga: "firade du midommar i år?") på föglö, på fannys stuga, i sällskap av nio andra pojkar och flickor. vi grillade och några badade bastu/simmade och det var sådär allmänt fint och soligt med en stor gräsmatta och filtar och lekar och långbord.

champagnen och lakrisalshottarna gjorde dock their thing och när jag vid klockan åtta (?) skulle gå på toaletten så vek sig benen under mig, och sedan kommer jag inte ihåg mycket mer av kvällen. jag har små ljusglimtar med telefonsamtal, skopåsättning och sängar, men det är pretty much it. champagne har aldrig påverkat mig sådär starkt förut så jag hade ingen respekt för det. men ett visdomsord till er där ute, champagne är farligt! dangeroooo-uuuuus.

i föglö stannade jag igår också, och då skulle det vara fest på bryggorna nere i hamnen. FLOPP! f-l-o-p-p-! helt värdelöst. vi hade det trevligt med fotbolls-EM och öl i stugan, men så fort vi gick ner till hamnen blev kvällen en flopp och vi gick hem tidigt för att sedan stiga upp till en sommarmorgon med frukost ute och sedan föglöbåten hem.



en liten rolig detalj kan jag också berätta. ni som inte orkar läsa små roliga detaljer kan sluta HÄR. alltså, midsommarkvällen till ära hade jag lockat håret och lagt i löshåret för att vara lite extra fin och ha lite mer hår under blomkransen. när jag sedan blev sådär full som jag blev, så mindes jag morgonen därpå alltså ingenting om hur jag bytte om och gick till sängs. det enda jag mindes var att jag pratade i telefon med alle innan jag somnade, vid halv ett någonting.

när jag då började samla ihop tillhörigheter och minnen från kvällen innan så kunde jag inte för allt i världen förstå vart mitt löshår hade tagit vägen. jag älskar mitt löshår, och varje gång jag är full eller bara allmänt kommer från krogen så är jag alltid jätte noggrann med vad jag gör med det. jag lägger det alltid prydligt hopflätat eller vikt bredvid badrumsspegeln eller i en strumpa som jag använder som förvaring. så när jag efter flera timmars funderande och sökande inte kunde hitta det någonstans i stugan, så sökte jag mig ut på gården och in i de små husen runt omkring. jag kollade till och med på dasset OCH i dasshålet! men helt utan några framsteg eller ledtrådar.

jag började fundera på vem av alla mina kompisar som befunnit sig på stugan den natten, som kunde tänkas vara tjuvaktig och kanske skulle kunnat ha snott mitt hår. jag beskyllde nästan henrikas chihuahua-jackrusselterrier för att ha släpat iväg med det en stund. sen kom jag på det brillianta idén att ringa till alle och fråga ifall jag möjligtvis skulle ha kunna nämt något om vad jag gjorde med löshåret i telefon till henne.

sagt och gjort, så ringde jag till alle. först berättade hon hur hon under det 20 minuter långa samtalet mest bara hade suttit och skrattat åt alla konstiga osammanhängande saker jag berättat, och sedan kom vi till det viktiga i hela uppringningen. hade jag sagt något om löshåret till henne? vid det här laget hade jag i princip gett upp. jag tänkte att jag kanske skulle få lov att köpa nytt när lönen kom, och skjuta upp kameraköpet lite. eller helt enkelt bara skita i löshår framöver. konversationen mellan mig och alle i telefon gick till ungefär såhär.

madde: jo förresten, sa jag något till dig om mitt löshår?
alle: ditt löshår?
madde: ja, du vet.
alle: jo alltså vänta, du sa typ "alle vet du, jag har lagt mitt löshår i en tunna, hihi"
madde: .....

då slog det mig att i varje knut på huset har de en stor blå vattentunna som fångar upp regnvattnet från stuprännorna. jag sprang mot den ena tunnan medan resten av alla som befann sig runtom mig blev nyfiknare och nyfiknare. de började följa efter mig till tunnan, och när vi alla stod där runt den och glodde ner, vad såg vi inte där på bottnen?

jag vet fortfarande inte vad som var min tanke när jag lade mitt löshår i vattnet. men nu är det tvättat, torkat och tillbakalagt i dess lilla förvaringssocka och ligger här bredvid mig. jag ska ALDRIG mer svika det på detdär sättet igen *pussa på*

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha! du e knäpp madde! =P

Anonym sa...

Jaa-aa Madde,nu har du Också lärt dej att champange e farligt!;P haha

Anonym sa...

nej nej nej.... som att jag skulle säga nått sånt som "firade du midsommar i år eller bara sovde du?" hur skulle du kunna tro nått sånt om mig?

MVH Dan =D

Anonym sa...

haha, håret i tunnan :D