tisdag, maj 18

gillar österbottniskt regn

det har lovats regn här enda sen i fredags, men allt man har sett av det är små
sprayflaskeskurar mellan de gassande soltimmarna. jag har i stillhet funderat lite över vart ett
sånt lovat skyfall kan ta vägen. fram till alldeles nyss. det åskade till och sen öppnade
sig himlen likt en brodamm och släppte ner allt de lovade renget från
helgen under loppet av 35 minuter.
det gamla väder(höhöhö)bitna uttrycket
"hällregn" har nog aldrig passat bättre in som beskrivning. och som den sanna
nyhetsfotografen jag inför sommaren igen försöker att bli, var såklart
inte min första reaktion "hu, regn, nu stannar jag inne", utan istället "var
fan är kameran?". ..55 vrålkorkade sekunder senare kunde jag vrida ur
underkläderna.


men, jag gillar det. fler soltimmar för mig liksom. komprimera ihop regnskurarna och spara på
så vis in på resurserna (vad som nu kan behövas för att åstadkomma skitväder). jag tycker
det åländska vädret kunde ta exempel av det österbottniska. i juni kan det
till exempel få hällregna den fjortonde, så har vi det ur världen. jag ska
ändå börja jobba då.


regn1

regn3

regn2

1 kommentar:

lotta sa...

"55 vrålkorkade sekunder senare", haha. i like it.