lördag, maj 22

lite nyankrönika igen

tänk att det har gått en månad sen jag klämde ur mig min senaste krönika till nyan. den här
gången gjorde jag en liten förlängning på mitt fina lycko-abc som jag slängde ihop för några veckor sedan.


"Lyckogurun Maddes ABC till ett lyckligt liv

Acceptera faktum, och lär dig att hantera konsekvenserna av dem. Lär du dig detta slipper du ha
ångest senare över att du för tredje helgen i rad hängde på den där skitsnygga, men totalt
ointresserade snubben i hamburgerkön efter krogen.

Bada naken i havet när solen precis håller på gå ner och ligger som ett stort eldklot i horisonten.
Celluliter syns hemskt dåligt i det ljuset dessutom. Har jag hört.

Café-häng med dina vänner och varm choklad hela dagen en regnig lördag.

Dansa framför hallspegeln i underkläder, med sådan inlevelse att du bränner fast
havregrynsgröten du kokar till middag i kastrullbottnen.


Engagera dig helt och hållet i saker du gör eller gör dem inte alls.

Fånga fina ögonblick på bild, typ din kille när han sover i din säng en solig tisdagsmorgon. En
sådan vardaglig grej blir ett så himla fint minne i ett tjockt fotoalbum med handskriven bildtext.

Genomför helt galna planer. Typ drick dig full på Minttu och Oboy med en kompis, far och köp
sjutton bollglassar och dekorera Julle-statyn med dem. Men säg inte att det var jag som föreslog det.

Ha mål, följ dem och uppnå dem.

Improvisera. Våga ta chanser. Gör något du inte trodde du vågade och må fruktansvärt bra efteråt.

Joddla varje gång du befinner dig på en bergstopp fast du inte alls kan.

Kyss passionerat, ofta och mycket.

Lär dig att spela ett instrument. Mungiga är ju jävligt coolt till exempel.

Mjölka en ko.

Njut av livet. Stanna upp och lukta på nyklippt gräs, behåll en jordgubbe i munnen extra länge
och lägg smaken på minnet, skratta så du får träningsvärk i magen eller skolka en dag och
stanna under täcket till middagstid.

Odla upp en blomma från ett frö.

Peta dig i näsan helt öppet.

Quitta sådant som gör dig olycklig. Ett extremt ofta förekommande missförstånd bland oss
människor är att man tror att bara för att det alltid har varit på ett speciellt sätt så måste det
fortsätta vara så också. Vänner kan växa ifrån varandra och vanor kan ändras på.

Reta inte upp dig i onödan. Låt småsaker gå dig förbi istället för att hänga upp dig på dem, och
spara på så vis massor av tid till något roligt istället.

Sov tillräckligt mycket. Många obehagliga saker händer med en kropp som inte fått tillräckligt
mycket sömn. Jag är nog någon sorts expert i ämnet. Och om jag inte har sovit tillräckligt blir till
exempel mitt ansikte osymmetriskt och mina skämt ännu sämre än vanligt.

Tryck i dig en påse chips med ranchdipp och ha inte ångest efteråt eftersom du nyss tryckt i dig
tusen kalorier. Tänk istället på att du bränner nästan tvåhundra kalorier i timmen när du har
sex. Inte så pjåkigt.


Urskilj dig ur mängden.

Våga vara dig själv, våga älska någon med hela hjärtat och våga hoppa från tio metersklippan
i Klosterviken.

Yla mot månen från ett öppet bilfönster med håret i snärtande i ansiktet.

Åta dig inte för mycket. Våga säga nej ibland också.

Älska.


Överträd din bekvämlighetszon då och då."

11 kommentarer:

Anna sa...

Skulle behövt en "Gilla"-knapp för detta inlägg :)

Julia sa...

Härligt ABC Madde! Du lyckades fånga en lycklig ton i texten, trots bittra (men roliga!) syftningar emellanåt. Kloka saker du tänkt på :) Du är duktig!

Catti sa...

härligt!

Madelen utan e sa...

tack brudar vad kul att höra, hoppas ni hänger upp det på väggen och följer slaviskt <3

pillan sa...

G har ju vi försökt, dock spydde du så planen gick ej igenom !

hanna sa...

så fint madde maddelito!

Madelen utan e sa...

haha pillan, sure! det var säkert du som spydde...........

och tack hanihanna, du är fin

bobby sa...

äälskar

Madelen utan e sa...

älskar dig med snuttis

Daniel sa...

Jag brukar läsa denna "lycko-ABC" med jämna mellanrum, den gör mig glad på något konstigt vis.

Take care

Madelen utan e sa...

åh vad det glädjer mig daniel, sköt om dig! puss!