onsdag, september 29

HOW TO: söka till novias estenomutbildning

fan vad roligt att ni är så intresserade av min utbildning. vore det inte för att jag just nu lider av major
sömnbrist hade jag skrivit livet ur mig om vad jag tycker är bra och dåligt och hur ni ska gå till väga
för att helt säkert komma in. nu blir det tyvärr mer något av en lightversion:

för att söka till estenom bör du först och främst vara estetiskt lagd (no shit?), gilla praktiska uppgifter
och vara kreativ. ett plus är om du gillar att jobba med människor, är lite konstnärlig och allra bäst är
det om du vet att du vill jobba i skönhetsbranschen men inte riktigt vet i vilket forum. för vi testar 
verkligen på det allra mesta. ansökningen är till en början inte så komplicerad: det är vanliga grejer 
som att fylla i ansökan, jag gjorde det på novias hemsida, skickade med medeltalet på mitt 
avgångsbetyg från yrkesskolan och väntade, väntade och väntade till början av juni och ett brev som 
gav mig tillåtelse att närvara vid urvalsprovet i vasa. urvalsprovet var någon gång där en eller två 
veckor efter jag fick brevet, och med sig skulle man ta urvalsuppgiften
man hade fått reda på i förhand
. jag stylade erica lite rockigt och maddigt och
fotade henne på stengärdesgården på vår gård. beslutade således att tolka uppgiften på mitt eget sätt
och inte så som de allra flesta andra hade gjort i klassiska åttiotalsmanér ála färgglada tights och
bodies. och det funkade ju tydligen bra.

väl på plats i vasa fick man först gå på en personlig intervju där man fick berätta om sig själv, sina
intressen och varför man skulle få gå på utbildningen. som en jobbintervju typ. jag försökte visa så
mycket av min personlighet som möjligt och min passion för foto och sånt. ja, och så presenterade man
givetvis sin bild också. jag hade en himla tur, för man lämnade in sin bild nere i receptionen och där
hade de slarvat bort min bild. ja, det var ju inte så lyckosamt i sig - men däremot fick jag istället
chansen att visa tre bilder extra som jag av en händelse råkade ha med mig i väskan. intervjun gick
jättebra, och gjorde mig taggad inför moment nummer två: gruppdiskussion. där fick man tillsammans
med kanske fyra, fem andra dra ett tema ur en skål med lappar och sedan diskutera utifrån det. på vår 
lapp stod "skönhetsideal", sjukt klyschigt eller hur? jag valde att fortsätta på mitt tema om att köra mitt
eget race och kontrade de andras argument med nytänkade åsikter. när vi var färdiga med det var dagen
över. vi hade rest i tolv timmar för att vara på skolan i en och en halv timme. när vi gick ut genom
dörrarna tänkte jag "satan om jag gjort allt det här helt i onödan".

estblogg4


inte själva ansökningsbilden, men en bild ur samma serie i ny tappning. tack igen gullefjun.

och nej, finskan är verkligen inget problem. den finska jag stött på i skolan hittills är något
hudvårdspapper, en föreläsning om trender och loreals hårshow. vilka jag givetvis fick översatta till
svenska i pappersform i efterhand. för övrigt är jag rätt nöjd med utbildningen. det är klart att det finns
en massa saker att klaga på, som till exempel att vi går igenom det mesta lite för snabbt och ytligt för
att man ska hinna lära sig det perfekt. eller att vi måste lära oss permanentkemi fast vi nog aldrig
kommer utföra en permanent. men det är ju saker som vi berättar åt vår jättefina lärare lotta och som
hon i sin tur försöker fixa till inför nästa grupp estenomer. så det gäller verkligen att jobba mycket på
egen hand om man vill lyckas inom skönhetsbranchen. men så är det väl rent generellt också.
i alla delar av livet, menar jag.

Inga kommentarer: