måndag, september 13

svar på kommentar:

"tjena tjena! jag är en tjej som går i nian. är väldigt intresserad över vad du
gått/går i för skolor? eftersom jag tycker allt du gör verkar så himla intressant
och du är så duktig på att fota och skulle vilja gå i dina fotspår om man säger så,
haha! men vad är det du ska bli för yrke? skriv gärna svar i ett inlägg i bloggen.
skulle bli så himla glad!"


hej fina lilla namnlösa du. givetvis kan jag skriva ett inlägg om mig själv och min skola. men för
det första: herregud, tack tack och tack och tack! om du bara visste hur mycket det värmer och
hur mycket inspiration jag får av det du skriver.

den skolan som jag går nu är alltså yrkesskolan novias estenomutbildning. på den här
länken
finns skolans egen information om utbildningen och lite tråkiga basic facts, men för
att du ska få lite djupare inblick i det kan jag ge min egen bild av den. jag vill tro att jag börjar
ha koll på den nu, det är nämligen mitt andra år av tre jag går nu. (innan dess gick jag på ålands
yrkesskolas program för media- och kommunikation.)

det är alltså en utbildning där vi under tre år får en bred utbildning inom den ständigt växande
branschen för skönhet och mode. det vi gör allra mest är olika portfolios där vi antingen fixar
modeller eller skriver om mode- eller skönhetsrelaterade ämnen. bland annat har vi gjort
arbeten om hudvårdsserier, stylat en kund från scratch och lärt oss grunderna i klippning.
andra ämnen som vi haft är bland annat hudvård där vi läste om hudens uppbyggnad och gjorde
ansiktsbehandlingar och massage, kemi där vi gjorde våra egna skönhetsprodukter i labb,
make up där vi haft olika gästlärare med varierande kunskaper, estetik där vi analyserat kropps-
och ansiktsformer och foto där de fick planera en photoshoot i par. och en jävla massa annat.

det första året var helt galet. vissa stunder var det så enkelt att man pillade sig i örat och
undrande såg sig omkring i rummet, och andra stunder låg man hemma och pluggade till en
tenta som man var säker på att man aldrig skulle klara. men det handlade mest om att ge oss en
grund att starta från, och det är egentligen hela idén med utbildningen över huvudtaget. nu det
andra året har vi inlett terminen med kurser som till exempel grunderna till att starta eget
företag, pedagogik och handledning, kreativ frisyrdesign och en fortsättningskurs i estetik (där
bland annat den omskriva photoshooten ingår).

det är en väldigt rolig utbildning och också nödvändig. skönhetsbranschen är verkligen på väg
uppåt och behöver utbildade och intresserade människor som kan fylla arbetsplatserna. sånt
man till exempel kan jobba med efter sina tre år är som visualist, stylist (som hannah bergroth
som varit modeassistent både på veckorevyn och nu på amelia sedan hon gick ut typ för två år
sedan), frisör, butiksbiträde, makeup artist, skribent, lärare, eller fotograf som jag hade tänkt
bli. eller det är väl min dröm åtminstone, att få jobba som featurefotograf på en tidning eller
agentur. det är också såna som vidareutbildar sig till exempel till frisör, kosmetolog, massör eller
nageltekniker efter den här utbildningen.

det som kan vara lite jobbigt med utbildningen är att man i varje arbete alltid måste visa sig från
sin kreativaste och mest sprudlande sida, till skillnad från mer teoretiska utbildningar där du
skriver arbeten med långa (skittråkiga) akademiska texter. detta är en väldigt praktisk utbildning, men den får
inte misstas för oseriös eller lätt för det. vi pluggar på högskolenivå och det märks också. nu vet
jag inte exakt om jag svarat på det du ville veta, men har ni fler frågor är det bara att skjuta, jag svarar gärna.

4 kommentarer:

Pernilla sa...

haha, jag är en annan tjej som också går i nian och har frågat om din utbildning förut jag med :) klarar man sig helt på svenska på novia? :)

Madelen utan e sa...

ja, jag tror nog att jag svarade något åt dig också. det hoppas jag att jag gjorde åtminstone! ursäkta annars. angående svenskan klarar jag mig nog bra. vi hade kanske två eller tre föreläsningar på finska i fjol, men dem fick jag översatta och förklarade åt mig i efterhand. så jag skulle nog säga att det går alldeles utmärkt.

Pernilla sa...

jo, det gjorde du :) okej, låter bra!

Susie sa...

"make up där vi haft olika gästlärare med varierande kunskaper"

HAHA, no shit liksom!