söndag, april 25

en sak som gör mig så förbannad

trappa

..är att bara för att jag är brud så är jag tvungen att vara orolig när jag ska ta mig hem från en
kompis genom stan nattetid. även fast jag cyklar så ser jag mig noggrant omkring, reagerar på
småsaker och cyklar lite snabbare om jag möter någon på en skogsväg. varför i helvete måste det
vara så? ska man inte som kvinna kunna få gå hem ensam på natten utan att ha den där jävla
tanken i bakhuvudet?

det finns en liten bro längs en cykelväg här i vasa som kallas våldtäktsbron av olika anledningar.
varje gång jag cyklar hem och möter en manlig siluett i närheten av den så tänker jag alltid tanken.
blir liksom att fundera över hur situationen skulle sett ut som jag istället för att cykla 50 km/h
istället skulle ha gått. skulle risken funnits att jag inte kommit hem ikväll och kunnat skeda med
min gitarr och somna under min sänghimmel? helvete vad jag hatar män som våldtar och gör
övergrepp. vad världen skulle vara trevligare utan er.

2 kommentarer:

perfa sa...

låter lite överdrivet i mina öron. vasa är väl en liten skithåla där ingenting händer förutom ett rån vartannat år. att gå runt och nojja i vasa låter lite onödigt. nåja jag är ju inte kvinna så vad fan vet jag egenteligen. :)

Madelen utan e sa...

alltså i see your point med skithålor, men det har varit en jävla massa våldtäkter här otroligt nog. och även fast man skulle veta om att det inte fanns en jävel där ute i mörkret, så finns ändå tanken där och det är så jävla störande. att man ens ska behöva tänka tanken! dear god.