fredag, april 23

om jobb

jag funderade lite runt det här med jobb och arbetslöshet. min mamma är exempelvis fruktansvärt
stressad och förfärad över att jag inte har något heltidsjobb inför sommaren. men orsaken till att
jag faktiskt inte är det, är att jag har en helt annan inställning till jobb än vad hon har. jag har mitt
krönikörjobb och frilansjobb på nyan, plus att jag kommer att arbeta som fotograf för mig själv.
det är väl inte att vara arbetslös? är det? mediabranchen är en himla trevlig branch på så vis, att
om du har fått in en fot någonstans så är det inte helt omöjligt att få nya jobberbjudanden som
ligger nära till hands. dessutom är det ju inte sommar ännu på över en månad.

och så tycker jag att "arbetslös" låter så jävla äckligt. föredrar typ.. livsnjutare, mångsysslare,
mellan olika jobb eller levnadskonstnär istället.

2 kommentarer:

J sa...

been there done that...

Den gamla generationen förstår sig inte alltid på den nya tidens levnandssätt. Konstnärligt flummigt osv... Man överlever alltid - trots allt.

Arbetslös är man inte, äcklig ord. Ja, håller med! Du är din egen... Man tjänar oftast mer pengar på att få in mycket kosing på små jobb här o där, men det är osäkerheten som får föräldrarna att gå i taket.

I framtiden kommer det inte finnas människor som jobbar på ett och samma jobb i 20 år. Tiderna förändras. Det var inget fel med att jobba 20 år på samma ställe, men det är heller inget fel med att vara sin egen frilansare och tjäna sitt dagliga bröd på sitt eget lilla vis.

I dessa tider gillar vi unga att leva lite "vågat". Och det är absolut inget fel med det.

HannaH sa...

Ja, arbetslös är ett äckligt ord. Därför kallade jag mig arbetssökande, det låter mer hoppfullt och nice på något sätt. Men kan väl ändå säga att det är skönast att ha ett jobb. Skön sommar du kommer att ha!