söndag, oktober 11

couscouskurs (sägs med finlandssvenskt uttal och blir då att låta såhär töntigt: "kos-kos-korrs")

här kommer ett enkelt (jävligt enkelt) och snabbt recept på en billig och sjukt god middag,
perfekt för studerande som mig som hellre vill lägga pengarna på löshår och alldeles för höga topshopskor.

min kompis asta äter (vad jag har upplevt det som, och jag är ju nästan hos henne alla dagar) det
här till middag nästan alla dagar i veckan, och har kunnat konstatera att trots att hon äter godis
och kakor lite då och då så har hon ändå gått ner i vikt sen hon flyttade till vasa och började
plugga. det här påvisar ju att couscous inte bara är jävligt gott, snabblagat och billigt - det är också nyttigt.

here we go:

Photobucket
mät upp vatten. till en person är 1,5 deciliter ganska lagom. åtminstone för mig.

Photobucket
häll vattnet i en kastrull

Photobucket
salta lite grann

Photobucket
och tillsätt ungefär en matsked olja. koka upp vattnet.

Photobucket
mät upp lika mycket couscous som du nyss mätte upp vatten. i det här fallet 1,5 deciliter

Photobucket
när vattnet har kokat upp (OBS) ta kastrullen från plattan och häll i couscousen.
låt sen alltihopa stå i cirka tre minuter och svälla, tills allt vatten har absorberats.

Photobucket
tillsätt sedan smör, ungefär 2-3 teskedar är lagom

Photobucket
vrid ner värmen och koka under ständig omrörning upp den nersmörade couscousen i tre minuter.

Photobucket
häll upp alltihopa i en skål eller på en tallrik

Photobucket
tillsätt massa pesto

Photobucket
och ÄT. snabbt och gott och egentligen lite gulare än på mina bilder, eftersom jag använt en övertoningskarta i ljusgrått.

och för att få ett bättre resultat, undvik att gosa med din sambos hund medan couscousen kokar
upp med smöret. man bränner då lätt fast hela skiten i bottnen och får skrubba kastrull så länge
att couscousen hinner svalna innan man hinner börja äta den. bara ett litet tips.

3 kommentarer:

Gisela sa...

detta måste testas :)

Madelen utan e sa...

gör det! AAAAPGOTT

Unknown sa...

Om det bara är detta din vän har ätit så måste jag tyvärr informera om att det inte är speciellt konstigt att damen ifråga har gått ner i vikt. Det är ju bara kolhydrater i couscous, inga proteiner. Vikten du loosar på denna diet är inte den bra sorten, du tappar mestadels muskler. Det stinger i mina ögon att läsa att du finner detta nyttigt... Det är precis lika onyttigt att bara äta couscous som att bara äta pasta, om du kanske hänger med i det resonemanget bättre.. Inget jag rekommenderar att äta varje kväll i veckan, alltså.

Men, visst, det får medges att som student har nöden ofta ingen lag, har själv ett år kvar på min utbildning till hälsocoach. Men trots det finns det billiga o nyttigare alternativ.. Tro mig :)