onsdag, februari 18

några speciella bilder från min tid som tidningsfotograf

Photobucket

det här var den första (tror jag?) förstasidesbilden jag tog, och jag var mäkta stolt. tror dessvärre att det här var den gången då jag hette magdalena i bildbylinen. men värre saker har hänt i historien, det kommer jag till om du scrollar lite neråt.

Photobucket

det här var precis som bilden ovan en del av min tvåveckors-praktik från mk när jag gick i tvåan och mest hängde med och plåtade meningslösa bilder som nästan aldrig hamnade i tryck. den här jävligt varma vårdagen var vi till östra saltvik och hängde hos en gubbe som fyllde år. han hade dukat upp med ungefär en miljon olika sorters kakor och bullar, och vi (petter, jacobi, jag och snubben) satt bakom hans hus i vårsolen och fick så varmt att vi var tvungna att ta av oss jackorna. det var fint. och gott.

Photobucket

det här kan vara en av de stördaste grejerna jag varit med om. det var en bisvärm som hade rymt från sin odlingskupa och bosatt sig i ett träd på nygge istället. kul tyckte dom. inte så kul tyckte bi-allergikern som bodde i huset brevid.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

rockoff 2007 jobbade jag, vad det kändes som iallafall, nästan alla dagar och kvällar. det var en rolig och framförallt spännande vecka och även fast jag var lipis (som jag ofta är när jag jobbat för mycket) när jag kom hem på kvällarna så skulle jag kunna göra om det anytime again! (förrutom i sommar, snälla jag orkar inte en hel vecka)

Photobucket

den här bilden är från första årets upplaga av "röster för östersjön" på andersudde. jag var klädd i en knallgul klänning och fick höra av daniel efteråt att endel tittat mer på ålandstidningens fotograf än på själva föreställningen. det var inte uppskattat av någon anledning. men det blev en del rara bilder iallafall.

Photobucket

här var det ett skepp från mexico som var och hälsade på i västra hamnen, och jag och marica var dit och kollade läget. det var jävligt mysko och jävligt kul på samma gång. två blondiner och trehundra mexikanare i uniform, ni kan ju tänka er scenariot.

Photobucket

det här var bara för rart. jag och.. gud JAG MINNS INTE vem jag var dit med. vi var hur som helst dit och gjorde ett rep på ett hus i sund som skulle öppna som typ hyreshus och dedär tanterna hade gått i skola där. bilden de håller i är tagna när de gick i första klass i rummet vi står i. rart.

Photobucket

den här dagen gick allt åt helskotta. alla bilder jag tog blev äckliga och fula och oskarpa och mörka och blurriga och jag ville gråta. vet inte om det var för att det var första gången jag jobbade med frippe eller om det var av fotografiska skäl. det roliga var att på måndagen efter den här helgen öste daniel beröm över mig. komiskt det där hur det kan komma sig.

Photobucket

den här bilden är inte från samma helg som bilden ovan, men den här helgen verkade jag inte heller ha gudarna på min sida. ungefär tio minuter efter att den här bilden är tagen susade en puck förbi mitt huvud med ungefär 10 centimeters avstånd. så där kunde jag ha vart död. men icke.

Photobucket

åh jag är så kär i den här bilden. vi var hos en guldsmed och gjorde ett rep inför jul-bilagan, och han var så go och glad och lik morfar (som också är guldsmed) att jag kände någon slags närhet med honom. då går det alltid enklare att få till en fin bild och den här fångar precis feelisen han hade i sin smedja. såklart var den ungefär 3 centimeter bred i trycket sen.

Photobucket

det här är helt stört. fick åka med en galen snubbe i hans stora skramliga cheva i backracet i geta. trodde att jag skulle dö, och samtidigt skulle jag ta fantastiska bilder. såhär blev dom.

Photobucket

den här bilden är tagen genom en cdskiva och föreställer oscar från haraldsby som släppte en egen skiva. lite fin tycker jag, på nåt vis.

Photobucket

det här repet kan vara det finaste jag gjort i vinter. jag och frippe var ut till sund och halkade runt på isen med ett par som åkte långfärdsskridskor. på morgonen. på glasklar is och stor orange sol. på vägen tillbaka till stan hade jag så kallt om tårna att jag seriöst grät. och körde bil med fötterna på instrumentbrädan ovanför fläkten. alltså en i taget då.

Photobucket

också sådär gulligt och fint reportage som jag och matilda gjorde. islandshästar, barn och morgonsol. och det finns hur mycket till som helst att visa, men då skulle ni nog somna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

åh jag gillar när du lägger upp foton. de är verkligen fina!

angelica sa...

näää, skulle aldrig somna! mera mera! ä-hä-häälskar dina bilder! :D

Unknown sa...

fötter på instrumentbrädan - o_O

Anonym sa...

Bilderna ser ju mycket bättre ut här än när de är pyttesmå i tidningen. Du är så duktig Magdalena..:)haha.
Och mexicanerna i hamnen hoho..va dryg jag va
Hälsn Marika

Madelen utan e sa...

marika: haha jaaa jag har alltid sagt det, att mina bilder gör sig bättre på webben än i tryck. stabilt att jobba som tidningsfotograf då..

hahaha ja just det, det var den gången du var så jävla dryg och blev ägd gång på gång eller hur? hahaha åh vad fint.

Anonym sa...

Jag har en känsla av att jag va för mycket dryg för mitt eget bästa då, usch!
Trevlig helg på dej magdalena.
Kram Marika