torsdag, september 10

cut cut cut crap

dålig uppdatering just nu på den här bloggen måste jag säga.

igår kväll var jag till min ryska väninna asta och pratade ryska och en jävla massa annat
fint, såg på idol, drack ryskt te och rökte på hennes balkong. det var himla skönt att komma
bort från henkes och min lägenhet, för även om jag älskar både lägenheten och henke - så
tror jag inte det är nyttigt för själen att vistas för mycket på samma ställe med samma
personer hela tiden. och nu har jag ju i princip hängt här hemma i tre veckor snart. så det
var fint. asta är fin.

jag kom hem noll noll trettionio så jag var duktigt trött idag när jag kom till skolan, även om
det faktiskt var den behagligaste 6,2-kilometers cykelturen sen vi kom hit. solsken, medvind
och lagom varmt
med en höstig touch. jävligt fint.

hela dagen har faktiskt spenderats i salongen. vi har tvättat och fönat hår och jag var i par
med heidi. inte min världensbästa-heidi som nu för tiden bor i helsingfors, utan min nya fina
klasskompis heidi med silkeshåret. först hade vi teori och information om kursen på
förmiddagen, och efter lunch satte vi igång med det praktiska. jag började tvätta heidis hår
och det var också min första gång vid en frisör-tvätt. och vet ni? det var så jävla roligt! att få
massera och shamponera och balsamera var nästan det bästa jag gjort i skolan hittills.
och då räknar jag även med sminket. sen föning och styling och det var om möjligt ännu
roligare. kul att få jobba med loads of olika produkter och vettig fön och sånt. hon blev
jättenöjd och betyget "alltså det känns som att vara hos en riktigt frisör, du skulle passa
jättebra som frisör" är jag jävligt nöjd med. längtar redan till nästa torsdag när vi ska börja
klippa!

innan vi slutade idag fick vi vår sax, effileringssax, kniv och docka, och när jag kom hem och
ställde mig med saxen i handen i köket och solen kikade in mellan persiennerna så fick jag
värsta momentet där för mig själv. min skola är så jävla perfekt för mig. kan inte tänka mig
nåt bättre. vi får prova på alla möjliga områden inom branchen jag vill jobba i, och jag har
hittills gillat allting lika mycket. jag skulle faktiskt kunna tänka mig att jobba om frisör, men
vi får se nästa vecka om jag känner likadant efter att ha klippt mig själv i näsvingen och i
misstag rakat håret av min svindyra docka.

nu ska jag sätta mig och göra lite skoluppgifter medan resten av min klass har roligt på gulis.
(till ålänningar och svenskar: gulis = finlandsvensk nollning). själv har jag jobbat enda tills
nu och är lipis. det går inte bra den här månaden. men det kanske är bra att jag får lite
skoluppgifter gjorda, för även om de allihop är jätteroliga, så blir det ganska jobbigt när
man som mig skjuter upp allting till sista sekund och redan har flera skrivuppgifter
och några kollage att göra.


(åh förlåt för att jag bara skriver nu för tiden och inte visar några bilder. men min dator har
troligtvis korsat landsgränserna vid det här laget, så nästa vecka kan det troligtvis
bli som vanligt här igen.)

6 kommentarer:

Simon Pellas sa...

Jag ÄLSKAR din blog mad! Det är den enda blogg av alla förtiåtta miljarder som finns som jag måste läsa varje dag för att inte få abstinens! Fortsätt med den här positiva livssynen och lycka till med din nya skola! FYI din blogg är precis lika bra trots att det inte tar 10min att ladda den pga fylld med foton ;)

Anonym sa...

Men kära Madde, enligt min erfarenhet är nog gulis mera av en titel. Man är nämligen gulis (gulnäbb) under hela sitt första år.

Madelen utan e sa...

anonym: förlåt om jag var otydlig, men vi säger lite så här, att "ska du fara på gulis?" men ja, du har rätt. det är ju vi, själva gulnäbbarna som egentligen är gulisarna. you are so right and i am so wrong and i am so sorry and so on

Anonym sa...

...och rökte på hennes balkong... AJAJ, du vet vad jag tycker och anser om detta!!! Ha en skön helg, puss mamma (och rök INTE!!)

Henrika sa...

HAHA diggar din mammas kommentar! :D Där fick du :P Det jag egentligen tänkte skriva var att det heter effileringssax. Kunde väl lika bra gå till ditt sovrum och säga det, men jag orkar inte väcka dig igen :P
LOVE <3

Malin sa...

haha, du skriver så bra madde!
är de flesta andra frisörer sen tidigare där eller? hoppas allt går bra, frisör är ju roligaste yrket som finns!