onsdag, maj 6

food cures depression

elin och jag satt i måndags på msn och klagade och lipade över hur tråkiga liv vi har och hur uttråkade och omotiverade vi kände oss, så vi bestämde oss för att vi behövde komma bort lite (till stockholmo) för att dränka våra sorger i fönstershopping (jaja lite riktig också), humor och massor av äckligt god mat. jag tog dessutom som sagt 317 bilder, och jag kände att maten behövde ett eget inlägg, so here it goes:

Photobucket
(gratis) frukost på eckerölinjen. vi började dagen med att använda våra frukostbiljetter från e-l och äta en riktigt stadig frukost på båten. först åt vi naturell yoghurt med müsli, solrosfrön, torkad frukt, hallon och björnbär (gudomligt gott)

Photobucket
sen åt jag lite äggröra med bacon och melon,

Photobucket
och elin hjärtformade plättar! hur söta är de inte?! va?!

Photobucket
när vi hade gått halva vår standardrunda (h&m, bianco, zara, monki, topshop) så stannade vi som vanligt till på coffeehouse by george i soukgallerian och åt lunch. vi äter nästan alltid här, eftersom det passar så jävla bra in i schemat. när vi har rusat runt en timme (som det ofta blir på topshop) så kissar man på gratistoaletten vid topman och sen äter man lunch här. fin utsikt och svingoda mackor, sallader och pajer. med smoothie. yum. medan jag väntade på min paj åt jag ett litet bröd.

Photobucket
elin drack apelsinjuice och jag en gudomlig jordgubbssmoothie.

Photobucket
varning för känsliga tittare: elins mozarellabolls&parmaskinka-sallad, så jävla (enligt källan) god!

Photobucket
jag åt skinkpaj som såklart också var helt underbart god.

Photobucket
efter fortsättning av den vanliga rundan (..topshop, stora monki, weekday, PUB, gallerian) så stannade vi i gallerian och åt yoghurtglass. och jag kan inte fatta hur något fett&sockerfritt kan vara så jävla gott. jag åt hallonglass med gelehallon och mnm's, och elin chokladglass med krossade hasselnötter om jag inte minns helt fel. (och trettio kronor, HAALÅÅÅÅÅÅ)

Photobucket
ungefär här var jag mätt. men jag klämde i mig hela toppen och alla gelehallon.

Photobucket
nu är vi tillbaka på båten, och testar för första gången ála carten rospiggen. eftersom man nu mera kan använda sina smörgåsbordsbiljetter så får någon klubba ner oss och släpa oss till smörgåsbordet för att vi ska lämna ála carten. jag drack ett glas vin och elin vatten.

Photobucket

Photobucket
man får dricka vin på tisdagar, det var ju bara ett glas mamma. ser ni hur jag njuter? ser ni hur bra mitt liv var just där? en liten toppning och färgning av håret så är det perfekt.

Photobucket
så kom varmrätten. och vi trodde att vi skulle dö. smördegsövertäckt oxifilé med kantarellsås, ärtor och klyftpotatis. det här kan seriöst vara det godaste jag har ätit i mitt snart 20åriga lilla liv. köttet var perfekt stekt och mört, kantarellerna sjuhuuukt goda, klyftpotatisen sådär perfekt krispig och knaprig, och såsen helt perfekt. vi åt under tystnad. och jag menar, ni som känner oss kan ju förstå vilket betyg det är.

Photobucket
och eftersom förrätten bara kostade 19,90 eller nåt så var vi ju tvungna att ta efterrätt också för att utnyttja våra biljetter till max. bananasplit var det som såg godast ut på menyn, och herremi.. chokladsåsen var gudomlig, och jag tror inte jag behöver förklara längre än så. jag orkade dock bara med ungefär en och en halv glassboll innan jag fick andningssvårigheter.

Photobucket
och det var här som paltkoman tog vid. kände mig nästan lite äckla inför att äta en fazerina efter den här dagen, så jag plockade ner den i väskan, gick och köpte en ögonbrynspenna och for hem. vilken jävla ätardag.

4 kommentarer:

lotta sa...

mmmmm vilket perfekt inlägg. fler av dessa (du borde alltså åka oftare över till stockholm och äta allt detta goda, det låter bra!)! och hjärtplättarna sen... jag måste genast göra mig iordning för jakten på en stekpanna som kan produera fram hjärtformade småplättar åt mig. tack. du är en bra insirationskälla. fast gud borde nog vara rättvisare än såhär och ge dig lite fler gladare dagar än bara denna vetdu.

CAT sa...

Usch vad avundsjuk jag blir, jag och Dex stod och tittade på menyn där och funderade över just oxfilén, men bestämde oss för att gå till a la carten till slut. Det var en stor besvikelse. Såserna smakade inte som de ska, klyftpotatisen var helt degig och det mesta var inte bra helt enkelt. Nu ångrar jag ännu mer att vi gick dit.

Anonym sa...

Varför läste jag det här nu för? Jag är vrålhungrig och vi har ingen mat hemma. Fy så du frestas Madde!

Madelen utan e sa...

MUAHAHAHAHA!!!!1111