måndag, mars 9

det var svinlängesen jag gjorde en frågelista så jag lånade den här av martin

vad har du för kamera?
en Nikon D700



systemkamera eller kompaktkamera?
system, och fullformat, fullformat mina vänner

hur många GB minne har du?
just nu har jag ett 2GBkort som jag fick gratis med på köpet till min D700a

fotar du med RAW eller JPEG?
JPEG, men jag ska ta mig i kragen och börja med RAW

vad är roligast att fotografera?
snygga människor som gör som jag säger och vill

vilket är ditt bästa objektiv?
jag är i en övergångsfas och har inget bra FX-objektiv ännu men det kommer, det kommer

hur många objektiv har du?
äh, ett och det är ett DX - men det koommer

har du tappat bort något objektivlock?
nej, fantastiskt nog har jag inte det - än

vad blir ditt nästa inköp?
det blir ett FX-objektiv

har kameran något namn?
jepp, Doris

vidvinkel eller zoomobjektiv?
vidvinkel är lite charmigt



BILDBEHANDLING

vad har du för photoshop?
CS3

hur redigerar du en bild?
jag använder nog åtminstone alltid kurvor (jag tror ctrl+M är en naturlig reflex i min hjärna), och så gillar jag övertoningskartor

vilket format sparar du i?
beror helt på, men i jobbet blir det mycket JPG, EPS och PSD

vad gör du i photoshop när du inte redigerar bilder?
gif-animeringar


ÖVRIGT

vad var det senaste du fotograferade?
en grishockeymaych mellan ifk och nåt finskt lag

vad vill du bli när du blir stor?
mode- eller reklamfotograf

har du varit på något fotouppdrag?
haha jo, alldeles för många i helgen till exempel

har du sålt bilder?
jo, det har faktiskt gått riktigt bra på sistone, många har ringt och velat ha av dem. kul!

vad blir ditt nästa fotouppdrag?
det blir Diana Lundgren, som jag ska ringa och boka in idag

kommer folk fram till dig och frågar om du säljer bilder?
ja i jobbet händer det då och då.

nu är det sista frågan, tycker du att du är en bra fotograf?
haha nej det tycker jag inte. man kan alltid bli bättre. och just nu har jag en deppig dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast man kan ju vara bra även om man kan bli bättre. Du är bra!

Anonym sa...

ååh jag skulle vilja ha en d700! :)
är den bra?